Last part China, Macau & Hong Kong

3 oktober 2016 - Hong Kong Island, China

Na enige acclimatisatie van de Chinese cultuur en gebruiken, hebben we de afgelopen 4 weken een fantastische reis beleefd.

Wij zijn onze reis door China in Beijing begonnen, daar hebben we o.a. de verboden stad en de Temple of heaven bezocht. Deze tempel staat bekend als het mooiste gebouw van China. Daarnaast hebben we een wandeling gemaakt door de hutongs, Chinese traditionele woonwijken.
Het absolute hoogtepunt van Beijing was de wandeltocht over de Great Wall. Hiervoor zijn we op eigen gelegenheid naar Mutanyu gereisd. Een hele uitdaging, maar zeker de moeite waard, wat een ervaring! Na een wandeltocht van 20 torens zijn we met de rodelbaan naar beneden gaan. Bucketlist….check!

Na Beijing zijn we onze route naar het zuiden gestart, met als eerste stop Chengdu. Dit stuk hebben we gevlogen, omdat we er beiden weinig voor voelden om een 30 uur durende treinrit te nemen. Chengdu ligt in de provincie Sichuan van China. Enkel in deze provincie leven panda’s nog in het wild. Het hoogtepunt van Chengdu was het bezoek aan het Research Base of Giant Panda Breeding Centre. In dit opvangcentrum worden panda’s klaargestoomd om in het wild te leven. Tijdens ons bezoek zijn we vroeg uit de veren gegaan, omdat de panda’s in de ochtend het actiefst zijn. Onder actief wordt verstaan ‘zittend/liggend bamboo eten’ en dat doen ze 20% van de dag, dus het overige gedeelte van de dag zie je enkel slapende panda’s. Uiteindelijk hebben we zowel baby en volwassen panda’s gezien, wat toch wel bijzonder was.

Vanuit Chengdu hebben we ook een bezoek gebracht aan Leshan, waar we de Big Buddha hebben bezocht. Een immens grote Buddha van 71 meter die uit de bergen is geslepen. Middels onze studentenkaart (lees onze zorgpas) kregen we 50% korting. Dit hebben we doorgezet bij vele attracties en parken, dus zeker een tip als je van plan bent om naar China te gaan.

Vervolgens zijn we gedurende 7,5 uur met een luxe high-speed trein (250 km/h) doorgereisd naar Yichang, om vervolgens met een oudere, naar urine ruikende trein naar onze eindbestemming Zhangjiajie te reizen. In Zhangjiajie, ja probeer het maar eens uit te spreken, hebben we het prachtige natuurpark National Forest bezocht. Het park is ook wel bekend van de film Avatar, waar talloze stenen zuilen naar de hemel reiken, wat een natuurwonder! Het beklimmen van 10.000 traptreden, 1100 hoogtemeters, in totaal 25 km, was een behoorlijke challenge waar we de dagen daarna de nodige spierpijn in de kuiten van hebben ondervonden.
Het was jammer dat de bekende glazen brug dicht was, een brug op 800 meter hoogte die twee bergtoppen met elkaar verbindt. Alhoewel de vraag was of Sander hier uiteindelijk overheen was gelopen, want de tocht over een klein bruggetje op 600 meter hoogte ging niet echt van harte.

Na Zhangjiajie zijn we met de bus doorgereisd naar Longsheng. In dit plaatsje waren we de enige westerlingen, met als gevolg dat mensen spontaan begonnen te lachen als ze ons zagen, tegen het ongemakkelijke aan je iets lang aanstaarde en nog meer foto’s dan gebruikelijk van ons maakte. Echter, in dit plaatsje waren de mensen zeer vriendelijk, bereid om ons te helpen en het eten was spot goedkoop (avondeten inclusief drank voor € 1,50 pp). Het meest opmerkelijke was dat een jong meisje ongevraagd ons avondeten had betaald, omdat ze via de translate-app liet zien dat ze vrienden met ons wilden maken. Dit heeft er tot geleid dat we vanaf heden dikke Instagram vrienden zijn.
Vanuit Longsheng hebben een dagexcursie gemaakt naar de Longji Rice Terraces in Ping’an. Een klein dorpje in de bergen die de indrukwekkende namen van de rijstvelden als ‘Nine dragons and five tigers’ en ‘Seven stars around the moon’ meer dan waarmaken.

Na Longsheng zijn we doorgereisd naar het ooit zo kleine backpackers plaatsje Yangshuo, midden in het karstgebergte en tussen twee rivieren in gelegen. Het kleine backpersplaatsje is inmiddels vervangen door massatoerisme, wat zeker in de speciale West-street veel weg heeft van de strip in Mallorca (op de mega valse Chinese live muziek nagelaten,). Echter, na 3 weken Chinees eten was het een verwelkomende afwisseling om weer eens lekker (ongezond) westers te eten. De curryworst en het Paulaner bier in de speciale Duitse straat smaakte als vanouds, wat toch bizar blijft om zoiets aan te treffen in een relatief klein plaatsje in het zuiden van China.
In Yangshuo hebben we enkele excursies ondernomen, zoals Bamboo raften over de Liyang river, fietsen door het karstgebergte, het beklimmen van de Moonhill (berg met een gat erin) en het bijwonen van een traditionele manier van vissen in China. Dit laatste vergt een nadere toelichting; vogels worden met een touwtje aan een bamboovlot vastgebonden en zijn voorzien van een ring om hun nek. De vogels vangen vissen, maar kunnen het vervolgens niet doorslikken door de aangebrachte ring, waardoor de visserman de vangst kan binnenhalen.

Als voorlaatste bestemming van China hebben we Macau bezocht, dat net zoals Hong Kong een speciale administratieve regio van China is. Macau was tot 1999 een Portugese kolonie waardoor je veel Europese invloeden terugziet. Na een uitgebreide (paspoort) controle, zoals overal in China, zagen we schone straten (geen poepende kinderen en vuilniszakken langs de straat), welvarende mensen die Engels spraken en extreem luxe gebouwen/auto’s. We kunnen Macau het beste omschrijven als een mix van Lissabon (met haar smalle straatje en gekleurde huizen) en Las Vegas. Macau is de enige stad in China waar legaal gegokt mag worden, en dat is te merken aan de overvloed van casino’s. Vooral ’s avonds is dit spectaculair, het lijkt een onderlinge competitie om elkaar te overtreffen qua grootte en (licht) shows. Één casino gaf je zelfs de indruk dat je in Venetië verbleef, waar je met gondels door de zonnige grachten kon varen, ook al was het 03.00 uur ’s nachts (complete mindfuck).

Onze trip door China hebben we afgesloten in de metropool Hong Kong. Vanaf  de eerste dag waren we helemaal verkocht, wat een stad. Dit kwam mede door Rogier en Hilde (&Julie) (Thanks toppers!), een Nederlands stel dat 1,5 jaar geleden naar HK is geëmigreerd en eigenaar zijn van het Hong Kong Observation Wheel (reuzenrad). Gedurende ons verblijf hebben zij ons op sleeptouw genomen, waardoor we de vetste clubs en rooftopbars hebben bezocht, met de nodige katers tot gevolg.
Op dag 1 hebben we samen met hen Happy Valley Horse Racing bezocht, om toch nog even in de gokwereld te blijven (enige legale manier van gokken in HK). Het is echt een unieke belevenis om vanuit de beer garden je longen uit je lijf te schreeuwen, met de hoop dat je paard als eerste de finish passeert (waarbij het gekozen paard veelal random is gekozen vanwege een mooie naam;).
De overige dagen hebben we vooral door de wijken gestruind, verdeelt over de verschillende eilanden van HK. Het is mooi om de diversiteit in de wijken te zien; in de ene wijk zie je vooral veel locals en heerst er een Chinese sfeer en in andere wijken is het vooral westers georiënteerd, waar je veel expats ziet en iedereen in rush is.
In HK hebben we de vele mooie gebouwen en highlights gezien die de stad te bieden heeft. Daarnaast hebben we de lekkerste Dim Sum (bij een Michelin ster restaurant voor enkele euro’s), Peking eend (thanks voor de tip Prent) en sushi (vanaf een lopende band) gegeten.
Wat benadrukt moet worden, is dat de skyline van HK nooit gaat vervelen, telkens weer, vooral ’s avonds zeiden we weer hetzelfde tegen elkaar “Wat is dit gaaf”. Hong Kong is het gewoon!

Zoals in het vorige blog ook al aangegeven, heeft China ons positief verrast. We zijn zelfs gewend geraakt aan de meest bizarre rituelen, alhoewel sommige dingen nooit wennen. Het dierenleed, de onbeschofte en schreeuwende Chinezen gaan we in ieder geval zeker niet missen!

Nu op naar de volgende bestemming; vanaf Hong Kong vliegen we naar Hanoi, Vietnam. De aankomende 4 weken reizen over land naar Ho Chi Minh City, maar het is eerst tijd voor een Massaggiooo…!

1. Monique De Groot:
    5 oktober 2016
    Wat een geweldig avontuur en zulke mooie foto's. Heel veel plezier verder, mijn dochter en haar vriend zijn nu voor 3 weken in Vietnam:)
    Groetjes Monique
  2. Suzanne:
    5 oktober 2016
    Sander en Renate! Wat een interessante blog weer .. "Poepende kinderen?!" Hahaha! En de glazen brug op 800 meter, ik probeer me Sanders gezicht in te beelden .. Ga lekker genieten van de 'massagioooo' en natuurlijk van Vietnam .. Groetjes Suzanne
  3. Alexander Prent:
    5 oktober 2016
    Lekker bezig Sander & Renate! Jaloersmakend! Heel veel plezier in Vietnam :-)
  4. Ria Peters:
    5 oktober 2016
    Hoi Sander en Renate, wat een prachtig verhaal steeds, ik geniet met jullie mee, wat een belevenis, ben jaloers , op naar het volgend avontuur doeiii groetjes Ria.
  5. Luc:
    5 oktober 2016
    Super gaaf! Blijven schrijven. Verheug mij nu al op de Vietnam-verhalen.
  6. Fred & Monique:
    6 oktober 2016
    Geweldige verhalen om te lezen!!
    En zo te zien genieten jullie heerlijk.

Groetjes van ons!!!
  7. Chris, Ingeborg, Laura en Krijn:
    7 oktober 2016
    Leuke blog! Het voelt een beetje alsof we met jullie mee op reis zijn :-)
  8. Lilian:
    7 oktober 2016
    Prachtig verhaal en genieten maar. Groetjes Lilian.
  9. Lilian:
    7 oktober 2016
    Geweldige verhalen en genieten maar. Groetjes Lilian.
  10. Trudy:
    10 oktober 2016
    Wat een avontuurlijke reis echt heel indrukwekkend nog heel veel plezier.
  11. Marscha:
    14 oktober 2016
    Wat een mooie verhalen en sommige stukken heel herkenbaar! The great wall staat ook nog steeds op mijn bucket list.
    Geniet van Vietnam, ook prachtig daar! De massages en het lekkere eten zullen niet tegenvallen!