Beautiful nature in Malaysia

14 december 2016 - Singapore, Singapore

Telkens na een maand door een land te hebben gereisd, vinden we het jammer om het desbetreffende land te verlaten. Enerzijds omdat het vertrouwt voelt en we ons er thuis voelen, maar ook omdat we het steeds weer prima naar ons zin hebben. Dit keer om Indonesië te verlaten voor Maleisië was het niet anders. Helaas ontkwamen we niet aan het regenseizoen en daardoor konden we de welbekende "Expeditie Robinson" eilanden in het oosten niet bezoeken, omdat deze gesloten zijn. Ook hebben we Borneo overgeslagen, omdat het daar momenteel erg gevaarlijk is vanwege Filipijnse Jihadisten die het op toeristen hebben gemunt.
Ondanks een aantal dagen met regen hebben we een mooie tijd gehad in Maleisië. Het begon met een prima vlucht richting Kuala Lumpur met Sanders favoriete luchtvaartmaatschappij "Air Asia". Wat meteen opviel, was dat Maleisië in alle opzichten goed is ontwikkeld. Dit in tegenstelling tot de rest van Azië. Maleisië is extra interssant omdat het gros van de inwoners bestaat uit 3 verschillende nationaliteiten; Chinezen, Indiërs en Maleisiërs. Hierdoor heersen er verschillende culturen, hoewel de Islam de overhand heeft. Door de verschillende nationaliteiten is er een uitgebreide keuken en worden de bekende gerechten van de bovengenoemde landen met elkaar gecombineerd.

Kuala Lumpur was niet onze stad, weinig highlights, aparte infrastructuur en regenachtig. Daarbij moet gezegd worden dat het wel heel gaaf was om vanaf de skybar de Petronas Towers bij nacht te zien. Het 2de en tevens laatste hoogtepunt waren de vele goedkope Grab taxiritjes met de locals (die niet geliefd zijn bij de taxibedrijven). Grab is de Aziatische versie van Uber, wat echt geweldig werkt. Vaak ben je zelfs nog goedkoper uit dan de metro om van A naar B te komen en het levert hilarische en open gesprekken op met (gestoorde) locals, want je ziet elkaar toch niet meer terug.

Na 3 nachten KL zijn we doorgereisd naar het schiereiland Penang, waar we in Georgetown verbleven. Doordat we niet helemaal goed hebben opgelet tijdens het boeken, kwamen we terecht in een gehorig hostel met een gedeelde badkamer en sliepen we in een stapelbed (niks voor ons eigenlijk). Het voordeel was dat we hierdoor 3 relaxte Brabanders hebben ontmoet, waar we een aantal dagen mee zijn opgetrokken.
In Penang hebben we niet heel veel meer gedaan dan het eten van lekkere locale dishes, het roken van Shisha, biljarten en het drinken van alcoholische versnaperingen. Voor wat betreft het biljarten geldt de regel dat de winner blijft staan en dat de uitdager betaalt. Eigenlijk wilden wij tegen onze nieuwe Brabantse vrienden spelen, maar daardoor moesten we eerst afrekenen met een uit de wol geverfde en tevens aangeschoten Canadese stamgast. Na 8 potjes verder, de nodige euro's lichter en inmiddels een dronken Canadees, zagen we onze kans om de boel te saboteren door de man voor de gek te houden. Met volle overtuiging zeiden we allemaal dat hij de voorlaatste bal en daarop volgend de zwarte bal in een verkeerd gat heeft gepoold en daardoor dus verloor. Aangezien hij te dronken was om het te herinneren was eindelijk het speelveld voor ons vrij, met als gevolg dat de Canadees geïrriteerd de biljartkeu op de tafel gooide en afdroop richting zijn veel jongere Aziatische vriendin (verkering voor 1 nacht). Nadat hij weer was afgekoeld en zijn vriendin de juiste dingen had gezegd, kwam hij ons weer opzoeken en wilde hij ons de volgende uitspraak niet onthouden "I'm 71 years old and I fuck every week with 4 different girls". Dus....!!
In Penang hebben we nog wel geprobeerd om op zoek te gaan naar de muurschilderingen door de straten, maar dat vonden we na 2 schilderingen ook wel mooi geweest:)

Na Penang zijn we gezamenlijk met Nard, Pieter en Ron met de boot naar het groene eiland Langkawi. Langkawi zijn we behoorlijk avontuurlijk geweest. We hebben o.a. een berg beklommen via een geweldige route door de natuur, van watervallen afgegleden, met een jetski de zee onveilig gemaakt en gesurvivald middels een soort apenkooiparcour in de boomtoppen. De hoogtepunten waren toch wel de skybridge en de snorkeltocht. Middels een mooie scootertocht met aapjes langs de weg zijn we met een gondel (met glazen bodem wat hilarische momenten opleverden omdat Sander en Nard lichtelijk last hadden van hoogtevrees) 660 meter omhoog getakeld naar de toppen van de bergen, waartussen de skybridge is bevestigd. De voelbaar licht wiebelende brug gaf een schitterend uitzicht over de omliggende kleine eilandjes en je kon zelfs Thailand zien liggen. De ontwerper van de brug had bedacht om op bepaalde gedeeltes van de brug glasplaten te maken, zodat je in het diepe ravijn keek. Renate liet deze kans niet onbenut door er op te gaan liggen voor een uniek fotomoment. Sander daarentegen hield het bij enkele seconden er op te staan, nadat hij eindelijk de railing had losgelaten. Deze topdag hebben we afgesloten met een etentje en nog wat potjes pool samen met de brabo's, zij vertrokken die dag erna richting Thailand. Bedankt voor de super leuke tijd mannen!:-)
Tijdens onze laatste dag op Langkawi zijn we met grote tropische vissen en reef sharks gaan snorkelen. Hier keken we beiden ontzettend naar uit, maar eenmaal in het water was het toch best spannend, omdat de reefsharks 2 meter lang kunnen zijn. Nog voordat we ook maar een klein haaitje hadden gezien, zat Sander al achter op de rug van Renate, omdat er in zijn ogen de agressieve vissen iets te dichtbij kwamen. Vroeger deed hij dit bij zijn vader, maar nu was het Renate die even kopje onder ging. Nadat het vertrouwen was gewonnen en de vissen op veilige afstand bleven, zagen we extreem grote papegaaivissen, kleine reefsharks en andere grote tropische vissen. Daarna gingen we echt op zoek naar de grotere haaien die zich onder een pier bevonden. Zaak was alleen dat mensen vanaf de pier ze niet zouden voeren, want als je er dan tussen zwemt, dan is het gevaarlijk. Bij het zien van een vrije pier zijn we naar het sharkpoint gezwommen en daar zagen we de 2 meter lange reef sharks onder ons doorzwemmen. Toch best spannend maar wel weer heel gaaf om gedaan te hebben:)

Na een aantal mooie dagen in Langkawi zijn we naar het binnenland afgereisd met als bestemmingen; Cameron Highlands en Taman Negara. Tijdens deze verblijven stond vooral het hiken centraal. In CH was het heerlijk koel tov de rest van Maleisië, omdat het in de bergen ligt. In CH hebben we 5 uur gehiked middels een off road jungle trail, wat veelal bestond uit lopen over boomwortels, het ontwijken van omver liggende boomstammen en modderpoelen en het omhoog klauteren via lianen. Deze trail bracht ons op de top van een meer dan 2000 meter hoge berg, wat een geweldig uitzicht gaf over het oerwoud. De trail eindigde met een uniek uitzicht over de bekende theevelden. Aangezien er geen taxi's waren te bekennen, hebben we gelift met een vriendelijk moslims gezin, wat leuke gesprekken opleverde over het locale leven in Maleisië. Uiteindelijk aangekomen in ons dorpje hadden we wel een massage verdiend en deze was heerlijk totdat de masseuse van Sander abrupt stopte en de kamer uitvluchten om vervolgens hoorbaar 5 minuten lang over te geven, tjaa daar lig je dan... (Sander had zich overigens wel gedoucht van te voren).

Als vervanging van Borneo zijn we met een klein bootje over de rivier naar het oudste oerwoud van de wereld gevaren; Taman Negara. De 3 uur durende tocht door de jungle was soms nog even spannend, omdat de motor een paar keer afsloeg in de middle of nowhere, maar we hebben het gehaald. Eenmaal aangekomen bleek dat onze bungalow zich midden in de jungle bevonden, weg van de onbewoonde wereld, dat alleen bereikbaar was via een bootje. Dezelfde avond hebben we nog een nacht safari ondernomen. Daar bleek Renate over verborgen talenten te beschikken. Ze ontpopte zich namelijk tot een ware "Freek Vonk" waardoor ze meer insecten en dieren zag dan de zichtbaar geïrriteerde gids;) Tijdens de safari hebben we vooral insecten, slangen en schorpioenen gezien.
Na een rustgevende nacht met veel vreemde geluiden wat zowel onder als op onze bungalow vandaan kwam, hebben we de dag erop zelf het nationale park verkend. Wederom hebben we enkele uren gehiked, wat redelijk zwaar was door de hoge luchtvochtigheid. Het hoogtepunt was de Canopywalk, dit waren een 7-tal hangbruggen op 50 meter hoogte, die middels boomtoppen met elkaar zijn verbonden.
Eenmaal weer veilig bij de bungalow aangekomen, kregen we bezoek van een schattig aapje die pinda's uit onze hand at. Echter, dit was voor korte duur, want enkele minuten later was onze bungalow omsingeld door een 15-tal apen die probeerden naar binnen te glippen en via de ramen naar binnen keken of er nog wat te halen viel. Het eerste halfuur hebben we ons dan ook veilig opgesloten in onze bungalow. Naderhand zat ons balkon helemaal onder de uitwerpselen, ofwel laten we dit maar niet meer doen:)

Vanaf Taman Negara zijn we via de historische stad Melaka (met als enige hoogtepunt; Sanders knipbeurt door een flirterige ladyboy) doorgereisd naar het kleinste land van Zuidoost-Azië "Singapore". In de bus voor de grensovergang attendeerde een wijs jongetje ons dat kauwgum verboden is en we het in de bus achter moesten laten (je mag het niet invoeren en het is nergens te koop). Als je in Singapore kauwgum op de grond gooit kun je een boete van maar liefst €600 krijgen, dus we hebben elke dag maar goed onze tanden gepoetst. Eenmaal aangekomen viel meteen op hoe schoon en welvarend Singapore is. Alles is tot in de puntjes verzorgd, terwijl het halverwege de vorige eeuw nog een ontwikkelingsland was.
In Singapore was het heerlijk weer en hebben we vooral aan sightseeing gedaan, waarbij het leuk was om typische wijken zoals Little India en uiteraard Chinatown te bezoeken.
Daarnaast kwamen we ondanks de warme temperatuur in de kerstsfeer, doordat we 'Christmas Wonderland' bij de bekende Supertrees hebben bezocht. Het hoogtepunt was toch wel het bezoek van het beruchte Marina Sands Bay hotel. Dit hotel heeft de vorm van een vliegtuig, met een infinitypool op rooftop. Echt bestemd voor elite, want 1 overnachting kost minimaal €280. Ondanks meerdere pogingen van Sander om niet te gaan (omdat hij zich enigszins bezwaard voelde, waar Renate totaal geen last van had), hebben we onze beste outfit aangedaan en hebben we ons voorgedaan als gast. Aangezien we geen pasje hadden, zijn we met een groep zakenmensen de lift ingegaan. Uiteindelijk aangekomen op rooftop was het uitzicht het beetje genomen risico meer dan waard. Tussen al die welvermogende mensen stonden daar ineens 2 backpackers te genieten van het uitzicht!!

Na Singapore zit onze 3,5 maanden Azië er al weer op. Aan de ene kaart jammer, omdat we beiden van Azië houden, maar aan de andere kant kijken we ook uit naar Australië en de USA. Eindelijk niet meer onderhandelen als je een banaan koopt:)
Nu eerst naar "Down Under" waar we vanaf Adelaide met een camper via de Great Ocean Road rijden richting Melbourne, om vervolgens nieuwjaar te vieren in Sydney.
Thanks for following us, we'll keep you posted!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Saar Patty en Suus:
    15 december 2016
    Super gaaf weer! Geniet down under. Saar mist jullie heel erg!
  2. Suzanne:
    17 december 2016
    Ik ga weer STUK Sander! Ik zie je al spartelen in het water .. Haaien, Paniek* Geweldig! Wat is jullie teamwork leuk! Renate is, zo te lezen, een geweldige aanvulling .. Die aapjes ook! Leuk man, aapje .. Nootjes voeren, en dan ineens lastig gevallen worden. Ik hoooooor je lachen Sander! (Zou ook echt iets voor mij zijn) Ongekend! Een heerlijk verhaal weer .. Be safe!
  3. Chris, Ingeborg, Laura en Krijn:
    18 december 2016
    Super leuk verhaal weer! Wij zien het allemaal zo voor ons
    Geniet nog van alle mooie en bijzondere dingen die jullie tegen gaan komen!
  4. Jool:
    31 januari 2017
    Hahahaha, sorry... ik ben een inhaalrace begonnen op jullie blogs... maar ik vind dat stuk van die dronken Canadees al hilarisch!